16. září 2012

Který 3D software vybrat?

První věc, kterou každý začínající 3D grafik řeší je výběr programů pro tvorbu. Je to také oblíbené téma na diskuzních fórech. Okolo 3D už se pohybuji nějaký čas a měl jsem možnost vyzkoušet různé aplikace a přečetl něco o ostatních, takže jsem se rozhodl sepsat článek, ve kterém popíšu dostupné programy. Článek vám neposkytne žádnou konkrétní radu, který si vybrat, ale místo toho u každého uvedu stručný popis, aby se každý mohl rozhodnout sám.

3ds max

Tak toto je můj hlavní nástroj pro tvorbu, znám jej nejlépe, tak začnu tady. První věc, kterou po spuštění uvidíte je podivná kombinace starého a části nového designu uživatelského rozhraní. Jeho základ se nezměnil od prvních verzí, tedy od roku 1995. Od verze 2010 potom přibylo několik nástrojů určených pro urychlení práce s novým vzhledem. A uživatelské rozhraní není jediné, co v maxu zůstává už přes mnoho verzí. Často narazíte na spoustu nastavení, z nichž některé nebudete nikdy potřebovat, třeba proto, že tam zůstaly z dob minulých. To může být nevýhoda, někdy se ale hodí možnost nastavení každého detailu, třeba při exportu pro přesun modelu mezi aplikacemi. 
Max dnes určitě není nástroj pro animace. V polygonovém modelování svým uspořádáním nástrojů ale umožňuje rychlou práci. Parametrické modely NURBS naopak nejsou jeho silnou stránkou. Také musím varovat před velmi častými pády programu, iterativní ukládání je nezbytnost. Silným nástrojem je tzv. MAXScript, tedy možnost skriptování každé části programu a vytváření různých utilit a pluginů, kterých po webu najdete spousty. Využití dnes max nachází především při vývoji her, kde je zatím snad stále nejpoužívanějším nástrojem.
Naučit se základy maxu nemusí být úplně jednoduché, existuje pro něj ale mnoho tutoriálů po webu (v angličtině). Snadno mezi nimi ale také narazíte na některé uvádějící nesprávné informace a také tutoriály pro různé starší verze.

Cinema 4D

V cinemě jsem s 3D začínal, tehdy na verzi R6. A pro začátky a seznámení s principy 3D prostoru je to řekl bych program vynikající. Napomáhá tomu přehledné uživatelské rozhraní a lokalizace do češtiny včetně manuálu. V Česku a na Slovensku je to také asi nejrozšířenější aplikace. Bez znalosti angličtiny je cinema skoro jediná možná volba. Na rozdíl od maxu je tady velmi dobrý systém nástrojů pro modelování v NURBS, tedy pomocí křivek. Různých nastavení tu oproti maxu najdete mnohem méně. To potěší začátečníka a umožňuje rychlou práci zkušeným uživatelům. V některých případech to ale může způsobovat potíže, např. u již zmíněného exportu.
Využití nachází především v reklamě, architektonických vizualizacích či v tvorbě motion grafiky. Vytváření offline (tedy neherních) renderů je snadné a velmi dobré výsledky poskytne i standartní renderovací jádro bez nutnosti přidání rendererů jiných výrobců. Snadno se zde vytváří i shadery/materiály, tedy optické vlastnosti povrchu.
Do začátků jde tedy o program snadno zvladatelný a umožní více se soustředit na zvládnutí také principů umění jako jsou barevná teorie či kompozice. Na webu najdete mnoho tutoriálů v češtině.

Maya

S programem maya nemám velké zkušenosti, ale vytvořil jsem v něm dříve jeden kompletní objekt. Uživatelské rozhraní se od ostatních programů trochu liší, ale po zvládnutí základů umožní rychlou práci. Jeho důležitým prvkem je rychlé menu zobrazitelné stisknutím mezerníku. Ovládnout tuto aplikaci dá možná nejvíc práce, ale ve výsledku nabídne mnoho užitečných nástrojů. 
Maya je často používána pro tvorbu animovaných filmů a filmových efektů. Oproti maxu nabídne lepší nástroje pro rigging a animaci. Skriptovacím jazykem nabízejícím podobné možnosti jako MAXScript je tu MEL. Pro render využívá renderer Mental Ray, případně další přídavné moduly.
Jde o rozsáhlý program, který nelze pochopit ihned. Na webu ale určitě lze najít dostatek tutoriálů (opět v angličtině).

Rhino

Rhino je především program pro modelování, a to za pomocí NURBS povrchů. Uživatelské rozhraní je jednoduché a existuje i česká lokalizace. Modelováním ale také možnosti této aplikace téměř končí. Bez dalšího modulu pro render jako např. Vray téměř není možné vytvořit slušně vypadající render. Animační nástroje úplně chybí. Využití nachází nejčastěji v oblasti designu.
Pro začátky ve 3D to není složitý program, je ale (alespoň bez dalších pluginů) dost omezený a na spoustu věcí prostě nemusí stačit. Pokud ale 3D chcete využívat k návrhu a vizualizaci produktového designu, pak v kombinaci s některým rendererem určitě stačí.

Blender

Blender je multiplatformní a především freeware (open source) aplikace. I když je k dispozici zcela zdarma, v mnohém se komerčním programům vyrovná. Na první pohled obsahuje ale uživatelské rozhraní zcela odlišné od jiných aplikací. Nabízí nástroje pro modelování, render i animaci a navíc přidává vlastní game engine. Lze v něm tedy vytvořit jednodušší 3D hry a aplikace s pomocí python skriptování.
Minimálně v tvorbě animovaných filmů se může rovnat s placenými programy, jak bylo předvedeno na několika krátkých snímcích. Na různé speciální činnosti bude ale potřeba přidávat další python pluginy. Může být problém neexistence pluginů pro export do dostupných game enginů. Pokud se chcete 3D zabývat profesionálně v některé společnosti, blender poslouží dobře ke zvládnutí základů 3D, ale ve firmách se nepoužívá.
Při zvládání základů trochu překáží uživatelské rozhraní, které je jiné, i když ne nutně špatné. Najít tutoriály včetně těch v češtině by neměl být problém.

Zbrush

Zbrush je svým zaměřením odlišný od předchozích jmenovaných. Je to velmi silný nástroj, ale bez dalšího běžného 3D programu se většinou neobejdete. S jeho pomocí snadno vytvoříte detailní organické modely s pomocí různých "štětců" podobně jako reálnou sochu. K tomu je ale většinou jednodušší mít základní model již vytvořený před importem do zbrushe. Jsou tu nástroje pro vytvoření organických tvarů od základu (a často se hodí), ale vytvořit z nich takový lowpoly model dá zabrat a snažit se modelovat hard-surface (neorganické) objekty bych nedoporučoval.
Uživatelské rozhraní je opět velmi odlišné od jiných aplikací, takže ze začátku bude dělat trochu problémy. Rychle ale zjistíte, že nakonec v práci pomáhá, zvlášť v kombinaci s grafickým tabletem. Existuje ke stažení několik pluginů, včetně třeba exporteru pro 3D tiskárny.
Zbrush nachází využití od herního průmyslu pro highpoly modely přes filmové efekty až po vytváření uměleckých soch pro 3D tisk.
Na webu je k dispozici dostatek tutoriálů, většinou v angličtině. Jeho rozhraní a přístup k nástrojům ocení uživatelé bez předchozích zkušeností s 3D a PC, naopak pro druhou skupinu bude ze začátku hodně matoucí.

Tím bych výčet ukončil, 3D softwaru existuje samozřejmě mnohem více, ale ne se vším mám dostatek zkušeností abych tu mohl něco napsat. Náhradou za zbrush může být Mudbox nebo částečně i freeware Skulptris. Z dalších jsem se nezmínil o aplikacích XSI nebo Modo a třeba ve filmovém průmyslu se využívají ještě specializované aplikace jako Houdini. K vytvoření kompletního 3D objektu to navíc pořád nestačí, budete potřebovat ještě vytvářet 2D textury. Zde drží monopol Photoshop, ale dobře se mu vyrovná i freeware Gimp.

Žádné komentáře:

Okomentovat